T: 085 - 080 5647
Individuele begeleiding
Stap voor stap naar een betere toekomst
Bij Curista bieden wij individuele begeleiding aan jongeren onder de leeftijd van 18 jaar die thuis wonen, met als doel hen te ondersteunen bij het vergroten van hun zelfredzaamheid, het versterken van hun vaardigheden en het creëren van een stabiele basis voor de toekomst. Onze begeleiding is persoonlijk, op maat en gericht op de specifieke behoeften van iedere jongere.
Individuele begeleiding is bij ons niet alleen praktisch gericht, maar ook gebaseerd op een systematische en doelgerichte aanpak. Wij bieden ondersteuning op gebieden zoals persoonlijke ontwikkeling, sociale vaardigheden en het omgaan met psychische of gedragsmatige uitdagingen. Door te investeren in een persoonlijke relatie met de jongere en een outreachende aanpak te hanteren, zorgen wij ervoor dat zij de juiste handvatten krijgen om sterker in het leven te staan.
Doelen van individuele begeleiding
Onze begeleiding richt zich op:
– Het vergroten van zelfredzaamheid: Door het aanleren van praktische en sociale vaardigheden.
– Structuur bieden: Het dagelijks leven overzichtelijker en beter beheersbaar maken.
– Ontdekken en benutten van persoonlijke krachten: Jongeren helpen hun sterke punten te ontwikkelen.
– Voorkomen van escalatie: Het aanpakken van gedragsmatige of emotionele problematiek.
Begeleiden in de thuissituatie: Ondersteuning bij het versterken van relaties binnen het gezin.
Fase 1: Observatie en Analyse
In deze fase maken wij een uitgebreide inventarisatie van de situatie van de jongere.
Doelen in deze fase:
- Inzicht krijgen in de hulpvraag en de behoeften van de jongere.
- Het opstellen van een persoonlijk begeleidingsplan met haalbare en meetbare doelen.
- Het creëren van een veilige omgeving waarin de jongere zich begrepen voelt.
Activiteiten in deze fase:
- Analyse van gedrag, vaardigheden en uitdagingen.
- Gesprekken met de jongere en eventuele betrokkenen, zoals ouders of voogden.
- Formuleren van concrete doelen die aansluiten bij de mogelijkheden van de jongere.

Fase 2: Uitvoering en training
In deze fase werken wij samen met de jongere aan het behalen van de gestelde doelen.
Doelen in deze fase
Het vergroten van de zelfredzaamheid door middel van training en begeleiding.
Het versterken van sociale vaardigheden en omgaan met uitdagingen in het dagelijks leven.
Activiteiten in deze fase:
– Training in Algemene Dagelijkse Levensverrichtingen (ADL), zoals plannen, organiseren en uitvoeren van huishoudelijke taken.
– Begeleiding bij het omgaan met emoties en sociale interacties.
– Structuur aanbrengen in de dagelijkse routine van de jongere.
– Individuele gesprekken en reflectiemomenten.

Fase 3: Evaluatie en verankering
De laatste fase richt zich op het evalueren van de voortgang en het verankeren van de geleerde vaardigheden.
Doelen in deze fase
– Het duurzaam toepassen van vaardigheden in het dagelijks leven.
– Opstellen van een toekomstgericht plan met nieuwe doelen, indien nodig.
Activiteiten in deze fase
– Evalueren van de behaalde resultaten en bijstellen van doelen.
– Voorbereiden van de jongere op een eventuele overgang naar zelfstandigheid.
– Versterken van het sociale netwerk rondom de jongere.
