T: 085 - 080 5647
Begeleid wonen
Een veilige basis voor herstel en groei.
Bij Curista bieden we jongeren een veilige, kleinschalige woonomgeving waar zij zich kunnen richten op herstel en persoonlijke ontwikkeling. Onze woningen, gelegen in rustige woonwijken, bieden een huiselijke sfeer en plaats aan maximaal vijf jongeren per locatie. Door deze kleinschalige setting creëren we een veilige basis waarin jongeren de juiste begeleiding krijgen om te werken aan hun zelfredzaamheid en sociale vaardigheden.
Een belangrijk onderdeel van onze aanpak is het investeren in de relatie met de jongere, zodat zij zich gehoord en begrepen voelen. Daarnaast hanteren we een outreachende werkwijze, waarbij we proactief aanwezig en bereikbaar zijn voor de jongeren, zowel binnen als buiten de woonomgeving. Dit zorgt ervoor dat jongeren altijd ondersteuning kunnen krijgen wanneer dat nodig is.
Ons begeleid wonen traject bestaat uit drie fasen en is gericht op een systematische aanpak van de hulpvraag, waarbij continu wordt geëvalueerd en afgestemd op de behoeften van de jongere. Ons doel is om jongeren te ondersteunen bij een terugkeer naar het gezin of, wanneer dat niet mogelijk is, een zelfstandige woonvorm.
Fase 1: Inventarisatie en observatie
In deze eerste fase richten we ons op het grondig in kaart brengen van de situatie van de jongere. Dit vormt de basis voor een integraal begeleidingsplan dat is afgestemd op de specifieke hulpvraag en doelen van de jongere. Het doel van deze fase is het creëren van een solide fundament waarop verdere begeleiding kan worden afgestemd.
In deze fase richten we ons op
Observeren: We observeren de jongere in het dagelijks functioneren en brengen gedragingen, vaardigheden en mogelijke belemmeringen in kaart. Dit helpt om een helder beeld te krijgen van de ondersteuningsbehoefte.
Hulpvraag vaststellen: In samenspraak met de jongere en eventuele betrokkenen, zoals ouders, voogden of andere zorgverleners, formuleren we een duidelijke hulpvraag.
Opstellen van een Persoonlijk Begeleidingsplan: Het plan bevat concrete doelen en interventies, afgestemd op de behoeften van de jongere en gericht op haalbare resultaten.

Fase 2: Evaluatie en bijstelling
In de tweede fase ligt de focus op het monitoren van de voortgang en het aanpassen van de begeleiding waar nodig. Deze fase is cruciaal om ervoor te zorgen dat de ondersteuning effectief blijft en aansluit bij de ontwikkelingsdoelen van de jongere.
Wat gebeurt er in deze fase?
Voortgangsevaluatie: Aan de hand van de doelen in het Persoonlijk Begeleidingsplan evalueren we samen met de jongere welke stappen zijn gezet en waar aanvullende ondersteuning nodig is.
Reflectie en feedback: De jongere wordt actief betrokken bij de evaluatie. We bespreken hoe de jongere de begeleiding ervaart en welke aanpassingen wenselijk zijn.
Bijstelling van het Persoonlijk Begeleidingsplan: Op basis van de evaluatie worden doelen herzien en interventies bijgesteld. Dit kan betekenen dat de focus verschuift naar andere prioriteiten of dat intensiteit en frequentie van begeleiding worden aangepast.

Fase 3: Begeleiding en vaardigheidstraining
Na de evaluatiefase richten we ons op het uitvoeren van het aangepaste begeleidingsplan. Deze fase staat in het teken van het trainen van vaardigheden en het vergroten van de zelfredzaamheid van de jongere.
In deze fase bieden we
Training van ADL-vaardigheden (Algemene Dagelijkse Levensverrichtingen): Begeleiding bij praktische vaardigheden zoals plannen, organiseren en uitvoeren van huishoudelijke taken, persoonlijke verzorging en koken.
Financiële zelfredzaamheid: Ondersteuning bij budgettering, verantwoord omgaan met geld en het regelen van financiële zaken.
Sociale vaardigheden: Het trainen van interpersoonlijke vaardigheden, zoals conflicthantering, het onderhouden van relaties en emotionele regulatie.
Toekomstgericht werken: Begeleiding bij school- en werkkeuzes, evenals het vinden van een passende vorm van daginvulling.
Mogelijke uitkomsten van deze fase
Terugkeer naar het gezin: De jongere keert terug naar huis met de juiste vaardigheden en ondersteuning om daar succesvol te functioneren.
Voorbereiding op zelfstandigheid: Wanneer terugkeer naar huis niet mogelijk is, wordt de jongere voorbereid op zelfstandig wonen in een passende woonvorm, zoals kamertraining.
